Portretstudies
zonder lijst. Gemengde techniek 57 x 44 cm. Afkomstig van Christies.
Prijs Van 680 voor 450 Euro
Allan Oesterlind (1855 - 1938)
Excuses voor de onbewerkte Google-vertaling uit het Zweeds.
Allan Österlind, geboren op 2 november 1855 in Stockholm, overleed in 1938, was een Zweedse schilder en beeldhouwer. Hij studeerde aan de Academie 1874-1875 en in Parijs aan de Ecole des Beaux-Arts 1877-1880. Hij was een beeldhouwer, was een leerling van de beeldhouwer Cavelier en kreeg de eerste prijs voor het modelleren naar de natuur. 1880 begon hij op zijn eigen schilderij aquarellen. Hij belicht de eerste keer in 1883 (potloodtekening "Night Time", in Scandinavische kunst tentoonstelling in Kopenhagen). Samen met Ernst Josephson, vestigde hij zich op het Franse platteland, en wijdde zich er voor zelfstandig werk ook oljemålningens technologie. De tentoonstelling "Van Seinens Beach" (1885) nam hij deel met drie olieverfschilderijen en een tekening. Osterlind dan deel aan de Artists 'Association tentoonstelling in 1886, waar hij exposeerde schilderijen Een ongeval (Göteborg Museum) en doop (galerie in Helsinki, die ook eigenaar is van twee van zijn aquarellen). Zijn volgende grote olie-schilderen, huis van rouw in Bretagne (Salon 1887), werd gekocht door de Franse staat, maar ook aan het eind van de dag (Salon 1888). De Wereldtentoonstelling in Parijs in 1889 nam hij deel met zowel olieverfschilderijen en aquarellen (kiespijn en weelderige dromen) en werd bekroond met de tweede medaille. Rattenvanger van Hamelen (1898) Hij nam deel aan de meeste van de Societe Nationale des Beaux-Arts jaarlijkse "salons" georganiseerd in Parijs. 1890 tentoongesteld zijn olieverfschilderijen waar de wees-en moederloze, Sleuth en Fårslakt, 1891 op het hek en 1892 gebeden. Aquarel Ravaudeuses werd gekocht in 1894 door de Franse staat. Tot zijn recente werken zijn onder andere Blind Bock, Leo (1897), Zelfportret (1897), de rattenvanger van Hamelen (1898, Göteborg Museum), Sevilla Vrouwen (1905), Smid (1905), drinkplaats (1909, aangekocht door de Franse staat), in hetzelfde jaar een altaarstuk voor een kerk in Bretagne, en het Leven is onze (drieluik in de junior secondary school Catherine's in Stockholm) en Bretonse boerinnen (1913, Luxemburg Museum), plus vele aquarellen en etsen in kleur (allemaal met de Spaanse motieven in het Nationaal Museum en het Petit Palais in Parijs). Osterlind was een bekwaam portretschilder, een fijne en gevoelige akvarellist, een animator met brio en macht in de voorkeur. Zijn genrestukken markeerde het ongekunstelde verlof het apparaat. Veel van zijn onderwerpen zijn afkomstig uit Spanje, waar hij graag ging schilderen reizen en uit Frankrijk, waar de kunstenaar leefde van 1877. In Spanje was hij overal in Andalusië, en schilderde een aantal werken naar schatting in Sevilla en Ronda, het meest bekend is zijn flamenco Spaanse vrouwen. In Frankrijk, beleefde hij zijn grootste succes, en er zijn verschillende van zijn werken in musea. Gemeenschappelijk voor zijn werk in de kunst was een teken van artistieke onderscheiding en raffinement.